|
||||||||
Het is al een hele tijd geleden dat we hier nog iets schreven over Lama Bedioui, de Tunesische zangeres, die al sinds 1992 vanuit Griekenland opereert en die, ook hier in ons landje, furore heeft gemaakt met liveconcerten die, door zij die erbij waren, steevast als “indrukwekkende gebeurtenissen” opschreven worden. Dat heeft alles te maken met datgene wat zij presenteert op het podium: dit is een echte zangeres én een verhalenvertelster, die niet veel meer nodig heeft dan haar fantastische stem om je een avond lang te boeien. Deze CD is de heruitgave van de eerste plaat die Lama ooit in 2006 maakte, maar die omwille van een gebrekkige distributie nooit echt bereikbaar was voor het publiek. Vandaag brengt ze de plaat onder eigen naam opnieuw uit en ze werkte ervoor samen met Solis Barki, een nogal veelzijdige muzikant, die onnoemelijk veel percussie-instrumenten beheerst, maar net zo goed de didgeridoo kan bespelen of met het glockenspiel uit de voeten kan. Samen werken ze zich door een aantal liederen van verschillende oorsprong, gaande van een Palestijns of een Berbers traditioneel huwelijkslied, tot een Sefardisch wiegenliedje, een Raï-song en een Egyptisch lied uit het begin van vorige eeuw, een op Gregoriaans gebaseerd hedendaags werkstuk van Catherine Braslavsky, dé Hildegard von Bingen-specialiste, een vierluik dat Lapse folk aan een Eskimo-zang koppelt en twee Franse nummers, eentje uit de Provence en een 13-de eeuwse troubadoursong over “Belle Doëtte”, dat we ook al kenden van Nana Mouskouri. Samengevat: liederen uit vele tijden en evenveel windstreken, die het duo toelaten te laten horen waartoe de menselijke stem in staat is. en hoezeer zorgvuldig uitgekiende percussie daarmee kan interageren. Dat levert een klein uurtje meer dan zomaar boeiende muziek op, voor wie echt wil luisteren: je hoort een zangeres die ongeveer alles kan met haar stem: slaan en zalven, vertellen, bidden en schreeuwen, bedwelmen en op sleeptouw nemen. Lamia Bedioui toont aan de de menselijke stem hèt universele instrument bij uitstek is, voor wie ze beheerst. Meer heb je kennelijk niet nodig, want dit werkt heel doeltreffend. Een mens zou er warempel jaloers van worden. Ik hoorde nooit de originele plaat en kan dus niet vergelijken, maar ik lees wel dat één en ander her-opgenomen werd, her-mixt en her-mastered. Een complete update dus, die me ten zeerste bevalt, maar nu des te nieuwsgieriger maakt naar het origineel. Lamia Bedioui is een geweldige zangeres en deze plaat nodigt uit= ik wil die vrouw wàt graag eens live aan het werk zien in één van onze betere zalen. Leest iemand uit het programmatorenwereldje mee? Ik hoop het, want dit is werkelijk een bijzonder mooi geheel om mee uit te pakken… (Dani Heyvaert)
|
||||||||
|
||||||||